Äitiys on poliittista: Anna Elina Isoaron haastattelu
Live-haastattelujen paras tai pahin puoli on se, että ikinä ei voi tietää mitä suustaan ulos päästää. Yllätyksekseni pidin kirjamessuilla jokseenkin feministisiä puheenvuoroja tasa-arvosta, hoitovapaajärjestelmän uudistamisesta ja isien kotonaolemisesta. Ilmeisesti kuopuksen täytettyä kaksi vuotta päästä alkaa vapautua vähitellen tilaa myös yhteiskunnallisille asioille (kiitos ja anteeksi aviomiehelle jälleen tämänkin vaiheen kestämisestä).
Olen käynyt syksyn mittaan kiinnostavaa äitikirjailija-keskustelua runoilija Anna Elina Isoaron kanssa, ja lopulta päätin tehdä yksityisestä yleistä blogin kautta (postaus Anna Elinan Rakkautta ja vasta-aineita -runokirjaan löytyy täältä.)
Anna Elina Isoaron haastattelu, olkaa hyvä!
Olen käynyt syksyn mittaan kiinnostavaa äitikirjailija-keskustelua runoilija Anna Elina Isoaron kanssa, ja lopulta päätin tehdä yksityisestä yleistä blogin kautta (postaus Anna Elinan Rakkautta ja vasta-aineita -runokirjaan löytyy täältä.)
Anna Elina Isoaron haastattelu, olkaa hyvä!
Anna Elina Isoaro on palkittu tamperelainen runoilija ja äiti. Kuva: Into Kustannus |
Ina: Olen itse törmännyt kirjani julkaisun jälkeen muutaman kerran sellaisiin rivien välisiin viittauksiin, että äitiys olisi aiheena vähän kulunut tai vaikea mm. kirjakritiikkien kannalta. Kerroit vastaavasta kokemuksesta eräässä runotapahtumassa - mistä uskot tämän johtuvan?
Anna Elina: Olen törmännyt samanlaisiin asenteisiin. Olin hiljattain esiintymässä runotapahtumassa, jossa juontaja hieman provosoidenkin kysyi, miksi olen valinnut näin kuluneen aiheen. Surukseni olen huomannut, että suhtautumisessa äitiystematiikkaan on yhä tänäkin päivänä kaikuja sellaisesta ajatuksesta, että äitiys ja ylipäänsä naiseuteen liittyvät kysymykset ovat jotakin kodin piiriin kuuluvaa ja yksityistä, ei yleisesti kiinnostavaa ja tärkeää. Runoilijana kärsin myös "käyttölyriikkaan" liittyvien mielikuvien painolastista: äitiyttä käsittelevä runous ajatellaan helposti hempeiksi ja sovinnaisiksi onnittelukorttisäkeiksi. Tällainen pikatuomio pelkän aiheen perusteella kertonee jotain myös hektisestä ajastamme: on helppo lyödä leimoja sisältöön tarkemmin syventymättä.
I: Vai voiko olla, että ilmiö liittyy nimenomaan naisten aiheisiin:
harvemmin kuulee kommentteja siitä, että eikö talvisota ole nyt jo aiheena
vähän käsitelty, tai dekkaristille murha - miksi arvelet, että äitiydestä
kirjoittamista pidetään vähän kuluneena, kun kuitenkin jokaisessa
sukupolvessa kasvaa uusi, erilainen äitisukupolvi, joka rakentaa omannäköistään
äitiyttä?
AE: Tämä palautuu varmasti ainakin osittain sukupuolikysymykseen: naisen kokemusmaailmasta kumpuavia aiheita ei jostain syystä pidetä niin yhteiskunnallisina ja yleisesti tärkeinä kuin perinteisiä mieskirjailijoiden aiheita. On totta, että äitinä olemisen tavat ja vaatimukset muuttuvat ajan mukana, joten näkisin, että uusille kirjoille aiheesta on paikkansa. Itse ajattelen myös, että kirjallisuudessa kyse on ennen kaikkea kielestä ja käsittelytavasta, ja siksi pelkkään teemaan takertuminen tuntuu joskus lannistavalta. Koen, että kirjastani (ja muistakin äitiyskirjoista, kuten sinun kirjastasi, Ina!) voi äitiysaiheen takaa lukea myös yleisempiä ihmisyyteen - sen iloihin, suruihin ja haasteisiin - liittyviä ajatuksia ja kokemuksia.
I: Itse uskon, että nimenomaan äitiys, isyys ja vanhemmuus ovat
yhteiskunnallisia ja poliittisia ilmiöitä, jos joku: tämän hetkiseen
“lifestyle-äitiyteen” vaikuttaa esim. nykyinen vanhempainvapaajärjestelmä,
jonka ansiosta on mahdollisuus olla pitkään kotona lapsen kanssa - ja valitettavasti
järjestelmä suosii sitä, että pienituloisempi jää kotiin. Varsin usein se on
Suomessa nainen. Omien äitiemme aikana äitiysloma oli noin kolme kuukautta ja sen
jälkeen palattiin töihin, mikä vaikutti äitiyteen väistämättä. Siitäkin
syystä 2000-luvun äitiys on toisenlaista kuin 70-luvun äitiys. Mitä olet
itse tästä mieltä?
AE: Minäkin ajattelen, että vanhemmuus on vahvasti yhteiskunnallinen
aihe. Kaikenlaista vanhemmuuspuhetta ja äitimyytin murtamista on toki tänä
päivänä paljon myös mediassa (esim. Marja Hintikka Live), mikä osaltaan saattaa
synnyttää ajatuksen, että aihe on kaunokirjallisuuteen liian lattea. Koen, että
nopean sometykityksen ja keskustelupalstojen aikakautena kuitenkin tarvitaan
entistä enemmän myös kaunokirjallisuuden punnittuja sanoja.
Ajatukseni vanhempainvapaita, kotihoidontukea ja päivähoitoa
koskevasta keskustelusta kiteytyvät runossani, joka mukailee ironisesti
Marjatta Pokelan Lörpötys-lastenlauluklassikkoa. Runossani kotiäidit ja
uraäidit ottavat keskenään matsia päättäjien kuoron laulaessa omia laulujaan
äitien äänestä välittämättä. Itse freelancer-silpputyöläisenä en tunnista
selvärajaista kotiäidin tai uraäidin identiteettiä, mistä päästäänkin siihen,
että äitiys on tänä päivänä yhä enemmän myös identiteettikysymys. Kaikenlaiset
identiteettipohdiskelut, minuuden löytämiseen sekä ihmisenä kasvamiseen
liittyvät aiheet taas ovat kaunokirjallisuuden peruskauraa - miksi ei sitten
äitiyden näkökulmastakin?
Yksinäiset ydinperheäidit
Yksinäiset ydinperheäidit
I: Marja Hintikka kirjoitti loistavan kolumnin äitien
yksinäisyydestä: vaikka äitiys on monella tavalla tuetumpaa ja helpompaa kuin
aiemmin, en tiedä onko yksikään äitisukupolvi ollut yhtä yksinäinen
kuin nykyään. Isät osallistuvat lastenhoitoon enemmän kuin koskaan ennen, mutta
samalla oletusarvo on se, että perheet pärjäävät omillaan. Itse uskon vahvasti
siihen, että lapset pitäisi kasvattaa kylässä, ei yksiössä. Ennen sukulaisten
ja kyläläisten osallistuminen lastenhoitoon oli itsestäänselvää - nyt
päiväkodit ja erilaiset kerhot korvaavat suvun, mutta samalla monet perheet
yrittävät selvitä ilman mitään muuta tukiverkostoa. Koitko itse yksinäisyyttä
pienten lasten kanssa?
AE: Freelancerina en ole ollut aivan perinteisessä mielessä äitiyslomalla, vaan jo lasteni vauva-aikoina olen tehnyt esim. satunnaisia sanataidetyöpajojen ohjauskeikkoja ja pitänyt tiiviitä suhteita yllä työyhteisööni. Se osin pelasti minut yksinäisyyden kokemukselta. Toki myös kerhot ja muskarit tulivat tutuiksi.
Tunnistan kuitenkin tuon nykyajan vitsauksen, että elämä pyörii paljolti ydinperheyksikössä. Olemme asuneet nykyisessä kodissamme kolme vuotta, mutta vasta tänä syksynä rohkaistuin ensimmäistä kertaa kysymään saman talon naapuria lapsenvahdiksi. Ilo oli molemminpuoleinen, ja jälkikäteen ihmettelin, miksi kynnys tällaisen avun pyytämiseen on niin korkea.
AE: Freelancerina en ole ollut aivan perinteisessä mielessä äitiyslomalla, vaan jo lasteni vauva-aikoina olen tehnyt esim. satunnaisia sanataidetyöpajojen ohjauskeikkoja ja pitänyt tiiviitä suhteita yllä työyhteisööni. Se osin pelasti minut yksinäisyyden kokemukselta. Toki myös kerhot ja muskarit tulivat tutuiksi.
I: Millaista palautetta olet saanut kokoelmastasi lukijoilta? Onko
jokin asia yllättänyt?
AE: Moni lukija on sanonut, että kirja sekä itkettää että naurattaa. Se
on sykähdyttävä palaute! Minusta on hienoa kuulla, että olen onnistunut
kirjoittamaan runoja, jotka herättävät tunteita. Erityisen ilahduttavaa on
ollut positiivinen palaute lapsettomilta naisilta ja miehiltä: vaikka äidiksi
tulemisen teema läpäisee kirjan kannesta kanteen, kirjani ei ole missään
nimessä vain äideille suunnattu.
I: Olisin itse halunnut lukea Virginia Woolfin tai Simone
deBeauvoirin kirjat äitiydestä, mutta kummallakaan ei ollut lapsia, vaikka he
käsittelivätkin äitiyttä teoksissaan eri tavoin. Sen sijaan yksi äitiyttäkin paljon käsitellyt idolini on Märta Tikkanen. Onko
itselläsi esikuvia äitiyttä käsittelevissä kirjoissa?
AE: Mieleen jääneitä kirjoja
äitiydestä ovat mm. Riina Katajavuoren romaani Lahjat ja Johanna Venhon
runoteos Yhtä juhlaa. Nämä olen molemmat lukenut jo ennen kuin sain omia
lapsia; Venhon runoteokseen olen sittemmin myös palannut uudestaan. Eeva Kilven
maanläheiset runot naisen elämänkaaren eri vaiheista ovat myös minulle
tärkeitä.
Kiitos Anna Elinalle hienosta kirjasta ja haastattelusta!
Kiitos Anna Elinalle hienosta kirjasta ja haastattelusta!
Kommentit